ПІДВИЩЕННЯ КЕРОВАНОСТІ ЛЕГКОВИХ АВТОМОБІЛІВ ПРИ КОМБІНОВАНОМУ ГАЛЬМУВАННІ

Основний зміст сторінки статті

Микола Єгорович Сергієнко
Олександр Іванович Назаров
Сергій Іванович Кривошапов
В'ячеслав Миколайович Павленко
Антон Миколайович Сергієнко
Микита Віталійович Бурняшев

Анотація

Безпека руху пов'язана у більшості випадків з втратою керованості автомобілів та інших швидкохідних машин. Особливо небезпечним є втрата траєкторної керованості при русі в режимі повороту на високих швидкостях на дорогах з низьким коефіцієнтом зчеплення. Для цього використовуються різні автоматичні пристрої, але при екстреному гальмуванні на повороті можливо зменшення прискорення і збільшення гальмівного шляху. Підвищення керованості автомобіля, при збереженні необхідного уповільнення автомобіля можливо при комбінованому гальмуванні. Для реалізації підвищення керованості автомобіля в вказаному режимі руху необхідно встановлення залежностей його керованості з урахуванням змін ефективної потужності двигуна, деформації шин. У статті обрана схема моделювання руху автомобіля при комбінованому гальмуванні в повороті. Надається оцінка керованості легкового автомобіля, як об'єкта керування при гальмуванні в повороті, в якості якої може виступати величина передавальної функції системи керування автомобіля. Така функція розглядається як співвідношення між величиною кута повороту рульового колеса і кута повороту подовжньої осі автомобіля, який виконує екстрене гальмування, виходячи з повороту. Встановлено залежність яку потрібно виконати для підвищення керованості на прикладі повороту легкового автомобіля. Оцінку керованості виконано по відхиленню подовжньої осі автомобіля і відношення кутів повороту керованих коліс і кутів уводу шин до бази автомобіля. При цьому необхідно враховувати швидкість обертання рульового колеса. Практична реалізація поставленої задачі на легкових автомобілях можлива при використанні швидкодіючих мікропроцесорних систем керування з традиційним гідравлічним приводом як робочих гальмівних механізмів, так і гідропідсилювача рульового керування. Визначення показників керованості з використанням наведеної методики дозволить більш ретельно обґрунтовувати параметри виконуючих пристроїв привода і елементів ходової системи та розробити ефективний алгоритм керування.

Блок інформації про статтю

Розділ
Фундаментальні дослідження
Біографії авторів

Микола Єгорович Сергієнко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук, доцент, професор кафедри «Автомобіле- і тракторобудування»

Олександр Іванович Назаров, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри «Технічна експлуатація та сервіс автомобілів»

Сергій Іванович Кривошапов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри «Технічна експлуатація та сервіс автомобілів»

В'ячеслав Миколайович Павленко, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри «Інтелектуальні вимірювальні системи та інженерії якості»

Антон Миколайович Сергієнко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук, докторант кафедри «Електричний транспорт та тепловозобудування»

Микита Віталійович Бурняшев, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Магістр кафедри кафедри «Технічна експлуатація та сервіс автомобілів»

Посилання

Yareshchenko N. V. Dovhostrokove prohnozuvannya shvydkostey rukhu na avtomobil'nykh dorohakh: dys. … kand. tekhn. nauk 05.22.11 [Long-term forecasting of traffic speeds on motorways. Candidate eng. sci. diss. (Ph. D.)]. Kharkiv, 1999. 160 p.

Nazarov O. I., Kashkanov V. A., Humenyuk R. S., Kotik Ye. A. Obgruntuvannya vplyvu zminy koefitsiyenta mizhos'ovoho rozpodilu hal'mivnoyi syly na kerovanist' lehkovoho avtomobilya [Substantiation of the influence of changes in the coefficient of axle distribution of braking force on the handling of a passenger car]. Visnyk mashynobuduvannya ta transportu: zb. nauk. pr. [Bulletin of Mechanical Engineering and Transport: a collection of scientific papers]. Vinnytsia, VNTU Publ., 2021, vol. 14, no. 2, pp. 72–79. doi: 10.31649/2413-4503-2021-14-2-72-79

Nazarov O. I., Halushchak O. O., Halushchak A. V., Tertychnyy D. I. Zabezpechennya kerovanosti lehkovykh avtomobiliv u razi kombinovanoho hal'muvannya na kryvoliniyniy dil'nytsi dorohy [Ensuring handling of passenger cars in the event of combined braking on a curve road section]. Visnyk mashynobuduvannya ta transportu: zb. nauk. pr. [Bulletin of Mechanical Engineering and Transport: a collection of scientific papers]. Vinnytsia, VNTU Publ., 2022, vol. 15, no. 1, pp. 116–123. doi: 10.31649/2413-4503-2022-15-1-116-123

Klets D. M., Nazarov O. I., Shpinda Ye. M. Potentsiyna mozhlyvist' realizatsiyi pryroshchennya vpovil'nennya lehkovymy avtomobilyamy pid chas ekstrenoho hal'muvannya v riznykh ekspluatatsiynykh umovakh [Potential possibility for implementation of infringements by two transport vehicles after extremely stopping in different operating conditions]. Naukovi notatky. 2018, issue 64, pp. 81–86.

Volkov V., Nazarov A., Nazarov I., Shpinda Ye. Improvement of functional stability of brake systems of cars equipped ABS. Materialy XXV mizhnarodnoyi naukovo-tekhnichnoyi konferentsiyi ''EKO Varna''. T. XXVI, ch. 1 (16–18 travnya 2019 r., Varna, Bolhariya) [Proc. of the XXV technical and scientific conference ''EKO Varna''. Vol. XXVI, part 1 (16–18 May 2019, Varna, Bulgaria)]. Varna, TU-Varna Publ., 2019, pp. 102–107.

Zhao X., Ye Y., Ma J., Shi P., Chen H. Construction of electric vehicle driving cycle for studying electric vehicle energy consumption and equivalent emissions. Environmental Science and Pollution Research. 2020, vol. 27, pp. 37395–37409. doi: 10.1007/s11356-020-09094-4

Serhiyenko M. Ye., Serhiyenko A. M., Zabelyshyns'kyy Z. E., Medvedyev M. H., Nazarov O. I. Do pytannya otsinky stiykosti rukhu traktornoho poyizdu [On the issue of assessing the stability of a tractor train]. Informatsiyni tekhnolohiyi: nauka, tekhnika, tekhnolohiya, osvita, zdorov"ya. Tezy dopovidey ХXХІ mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi MicroCAD- 2023 (17–20 travnya 2023 r., Kharkiv) [Information technology: science, engineering, technology, education, health. Abstracts of the XXXI Int. Sci.-Pract. Conf. MicroCAD-2023 (17–20 May 2023, Kharkiv)]. Kharkiv, NTU ''KhPI'' Publ., 2023, p. 265.

Nazarov A. I., Sergienko N. E., Nazarov I. A. Snizhenie energonagruzhennosti perednih tormoznyh mehanizmov legkovyh avtomobilej [Reducing the energy load of passenger car front brakes]. Visnyk Nats. tekhn. un-tu «KhPI»: zb. nauk. pr. Temat. vyp.: Avtomobile- ta traktorobuduvannya [Bulletin of the National Technical University "KhPI": a collection of scientific papers. Themati issue: Automobile and tractor construction]. Kharkiv, NTU ''KhPI'' Publ., 2011, no. 56, pp. 73–77.

Nazarov A., Krivoshapov S., Misyura N., Belov V., Zuiev V., Nazarov I., Sergienko N. Investigation of the Rational Area of Friction Surfaces in Contact of Friction Linings for Disc Brakes of Passenger Cars. SAE Technical Paper. 2021. doi: 10.4271/2021-01- 1295

Li D., Tan C., Ge W., Cui J., Gu C., Chi X. Review of brake-by- wire system and control technology. Actuators. 2022, vol. 11, issue 3, p. 80. doi: 10.3390/act11030080

Clegg S. J. A Review of Regenerative Braking Systems. Leeds, Institute of Transport Studies, University of Leeds Publ., 1996. 471 p.

Nazarov I. A., Sergienko N. E. Usovershenstvovanie metodiki otsenki tormoznykh svoistv legkovykh avtomobilei [Improvement of the methods for assessing the braking properties of car]. Visnyk Nats. tekhn. un-tu «KhPI»: zb. nauk. pr. Ser.: Transportne mashynobuduvannya [Bulletin of the National Technical University "KhPI": a collection of scientific papers. Series: Transport machine building]. Kharkiv, NTU ''KhPI'' Publ., 2017, no. 14 (1236), pp. 41–50.